Att jobba med upskill och reskill, det vill säga att förbättra och omställa medarbetares kompetens, är viktigt för att företag ska kunna hålla sig relevanta och konkurrenskraftiga i dagens snabbt föränderliga arbetsmiljö. Jag tänkte till och de första tre åtgärderna blev givna;
1. Utveckla interna utbildningsprogram: Både digitala och analoga kurser ska finnas. Välj beroende på målgrupp och ämne,
2. Externa program tillsammans med externa utbildningspartners
3. Uppmuntra en Lärandekultur
Men om man bara tänker lite grann utanför boxen så tänker jag:
1. Jobbrotation: Genom att erbjuda jobbrotation inom olika avdelningar eller team får dina anställda möjlighet att lära sig nya färdigheter och bredda sin kunskap om företaget som helhet.
2. Mentorskap: Ett mentorprogram ger medarbetarna möjlighet att få personlig vägledning och stöd från erfarna kollegor eller ledare. Mentorerna kan hjälpa dem att identifiera sina styrkor och utvecklingsområden, och ge värdefulla insikter för deras karriärutveckling.
3. Projektbaserad Inlärning: Istället för att följa standardiserade kurser kan du erbjuda projektbaserad inlärning där medarbetarna arbetar tillsammans för att lösa verkliga problem och utveckla praktiska färdigheter.
4. Mikrolärande: Vanligtvis handlar mikroinlärning om formatet dvs korta videor, podcasts, e-learnings/interaktiva moduler som är lättbearbetade, och kanske bara är på någon eller några minuter. Det kan vara mer flexibelt och tillgängligt vilket gör det lättare för anställda att lära sig i sin egen takt och på sina egna villkor. Det finns en mängd appar som tar hand om det. Exempel är tex ”Duolingo” eller “Memrise”
5. Lärande genom feedback: Kan tyckas vara en självklarhet men återkoppling är kanske det viktigaste verktyget vid inlärning. Genom att era medarbetare regelbundet får återkoppling hjälper det dem att förstå sina framsteg och identifiera områden där de kan förbättra sig.
6. Konferenser, webinarier och seminarier: idag är det givetvis inte bara analoga konferenser och seminarier. Seminarier/webbinarier ger möjlighet att få insikter från experter och hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna inom branschen. Uppmana och arrangera möjligheter till att sprida lärdomarna inom organisationen när de är tillbaka.
7. Lärande i arbetsgrupper: Skapa en kultur där arbetsgrupper regelbundet samlas för att dela kunskap och erfarenheter med varandra. Detta underlättar en öppen och samarbetsvillig atmosfär där kunskap flödar fritt mellan kollegor. OBS både analogt och digitalt.
Sammanfattningsvis behöver alltså inte utveckling av personalen nödvändigtvis vara begränsad till traditionella kurser. Genom att utforska nya och kreativa sätt att lära och växa, skapar Ni motiverade medarbetare som är redo att möta utmaningarna som kommer deras väg. Så var modig, tänj på gränserna.