Det var en solig morgon på ”InnovateTech,” och vi får följa med Kim, företagets VD, som gör en rundtur i företagets kontorslandskap och anläggningar. Under en tid har han samarbetat med en konsult som har framhållit vikten av att när tid och resurser satsas på utveckling och förbättring, är det avgörande att han som chef personligen är närvarande i verksamheten och aktivt uppmärksammar samt stödjer positiva beteenden. Kort sagt berömmer sina medarbetare. Bengt tänker för sig själv att det ligger kanske något i det “Påpekar fel gör vi nog tillräckligt ändå”.
Det här är tredje veckan Kim gör sin runda. När Kim nu går genom kontorslandskapet, stannar han till vid ett av företagets mötesrum och ser en grupp säljare som samlats för ett morgonmöte. Det är fönster till rummet och han ser att det är en livlig diskussion och anar att det är ett problem med en kund. Han noterar att även om diskussionen är livlig så lyssnar de verkligen på varandra. Något, aktivt lyssnande, som de lagt mycket tid på den senaste tiden. Han väntar tills de verkar klara, att gå in och lägga sig i är helt uteslutet, och smyger sedan in i rummet och tackar dem för deras engagemang och dedikation. Och inte minst hur de löste problemet. “jag såg att ni var engagerade och inte alltid höll med varandra. Men ni lyckades ändå lyssna på varandra, Snyggt jag är imponerad. Märkte ni det själva? ” säger Kim samtidigt som han påpekar att deras arbete är avgörande för företagets framgång. Han nämner även en kund han pratat med som varit nöjd med hur de kommit fram till de avtal de förhandlat. ”Otroligt tuffa men proffsiga” som kunden sa.
Efter besöket hos säljarna går Kim ner till produktionsanläggningen, där han stannar vid produktionslinjen. På produktionen har det varit lite för att vara ärlig en del strul och fnurror. Han ser då två operatörer, Maria, som tillsammans med Stina har identifierat och rättat till ett problem i produktionsprocessen som garanterat sparat företaget både tid och resurser. Kim går fram till Maria och Stina och berömmer dem för deras samarbete, initiativ och kreativitet. Han frågar: ”Jag är imponerad över ert samarbete. Hur har ni jobbat med det?“ och fortsätter med sedan att fråga dem om de kan avsätta tid för att berätta mer om lösningen på ett ledningsgruppsmöte? Jag tror vi kan använda den på fler avdelningar.
Kim tänker att det händer verkligen saker! Den senaste tidens kompetensutvecklingsinitiativ verkar onekligen ge resultat. Det närmar sig lunch. Men tänker Kim men ”jag hinner till företagets forsknings- och utvecklingsavdelning” Väl där träffar han några från ett team som tydligen arbetade sent kvällen innan för att slutföra ett viktigt projekt i tid. Han tackar dem såklart. Men bannar samtidigt att ”Väl medveten om att när man har roligt är det lätt att glömma tiden, men prioritera bättre i fortsättningen så att ni inte jobbar sena kvällar. Vi ska hinna med vårt arbete på dagtid. Ni är betydelsefulla så jag vill att ni ska vara hållbara. Så se till att ni får ledigt och kan koppla av” “Förresten så tänkte jag ta lunch. Får företaget bjuda er?”
Det här scenariot är drömmen för en utbildare som vill ha resultat av sina insatser. Helt enkelt att insatserna uppmärksammas. Så här kommer en uppmaning: Ni har investerat tid och pengar i kompetensutveckling. Då vill ni ha avkastning på den investeringen!
Så, ge dig ut i verksamheten och leta efter de beteenden ni har tränat på. De är en av nycklarna till att se resultat. Bekräfta! Varje gång ni ser någon använda färdigheterna ni tränat på, kom ihåg att det är som att få pengarna tillbaka!